PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER

Organitza

  • CEESC
  • CEESC
  • Generalitat de Catalunya - Departament de Benestar Social i Família
  • Diputació de Barcelona - Xarxa de Municipis
  • Ayuntament de l'Hospitalet

Joquim Grau Fuster

Aquest premi que es presenta neix amb la intenció de retre un homenatge a en Joaquim Grau i Fuster com a persona i com a educador social i també als ciutadans que com ell ajuden a fer les nostres ciutats més obertes, més hospitalàries i respectuoses amb les persones que les habiten. També vol ser un homenatge als professionals que treballen en el camp de l'Educació Social i que aporten, des de la seva reflexió, noves maneres d'entendre i d'exercir la professió.

Amb el premi es pretén impulsar i motivar el treball de reflexió en el camp de l'Educació Social, i alhora contribuir a la tasca de transmissió i difusió d'experiències que ajudin a consolidar el patrimoni cultural de la professió.


ACTE DE PRESENTACIÓ DE LES BASES DE LA 5a. EDICIÓ DEL PREMI INTERNACIONAL EN EDUCACIÓ SOCIAL JOAQUIM GRAU I FUSTER. REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA EDUCATIVA.

22/01/2017

Dimecres passat dia 24 de novembre de 2016 al Centre Cultural Metropolità Tecla Sala de la ciutat L'Hospitalet de Llobregat, es van donar a conèixer les bases de la 5ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster que té la finalitat de promoure la reflexió escrita sobre la pràctica professional en el camp de l'educació social en els àmbits d'infància, adolescència i joventut.

L'acte va ser presentat per la periodista Meritxell Martínez Pauné qui va agrair la participació de les persones assistents a la jornada: amics, familiars i autoritats.

 

Per part de les institucions que donen suport al premi van participar en l'acte, en representació de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat la Sra. Núria Nieto cap del Servei de Benestar Social i Famílies. Per part de la Diputació de Barcelona va participar el Sra. Maite Fandos i Payà Diputada delegada de Benestar Social de la Diputació de Barcelona. El Sr. Ricard Calvo Pla ho va fer, en representació de la Direcció general d'Atenció a la Infància i Adolescència de la Generalitat de Catalunya.
Representant a les entitats que impulsen el premi, va assistir el Sr. J. Luís Ariño com a president de GRES ( Grup de Recerca en Educació Social) i el Sr. Joan Muntané per part del CEESC ( Col·legi d'Educadors i Educadors de Catalunya).

En l'acte es va fer una presentació de l'assaig premiat en la quarta edició del premi "Les altres infàncies: imatges de la infància en els dibuixos animats" a càrrec de l'autora de l'obra guardonada, la Sra. Anna Xartó que va parlar del contingut d'aquesta. A la sala van ser exposats alguns dels dibuixos dels nens i nenes que van col·laborar amb l'autora en la il·lustració del llibre.

 

Acabada la conferència es va procedir a reconèixer públicament la feina realitzada pels nens i nenes obsequiant materials de dibuix als joves participants.

El refrigeri va estar a càrrec dels alumnes de la Fundació el Llindar dedicada a la formació i ocupació laboral de joves i adolescents.

Finalment es va clausurar l'esdeveniment amb la lectura de les bases de la 5ª Edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster per part de la Comissió Organitzadora. El premi dotat amb 6.000 € acollirà aquells treballs que versin sobre els diferents camps d'acció educativa amb nens, adolescents i joves, en àmbits professionals com: residències, justícia juvenil, entorn de la ciutat (serveis socials, temps lliure, desenvolupament cultural), inserció social i laboral, així com sobre tècniques i metodologies educatives: dansa, treball corporal, esports, noves tecnologies, teatre, joc, etc

Els assajos hauran de remetre's a la Secretaria del CEESC, Aragó 141-143, 4º 08015 Barcelona abans del 31 d'agost de 2017.

COMENTARI SOBRE L'OBRA GUANYADORA

A propòsit de la conferència d'Anna Xartó, guanyadora de la IV edició del premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster.

El dijous 24 de novembre de 2016, Anna Xartó, guanyadora de la IV edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster amb la seva obra "Les altres infàncies. Imatges de la infància en els dibuixos animats" va presentar la mateixa, tot impartint una conferència a propòsit de les infàncies, eix central del seu llibre.

Tot just a l'entrar a la sala d'actes, el primer que et sorprenia era veure-hi tantes criatures. En segon lloc, trobar-se les parets decorades amb dibuixos infantils, enganxats de manera casi aleatòria, com amb cert desordre... es tractava dels dibuixos originals que il·lustren la seva obra. Sens dubte, podem afirmar que no és l'escenari habitual que una espera trobar-se en actes d'aquest caire. Tot apuntava a que l'acte en qüestió no anava a deixar indiferent a ningú, com així va ser!

En iniciar l'acte, els petits il·lustradors del llibre, van pujar a l'escenari i van ser obsequiats amb un regal d'agraïment i els càlids aplaudiments del públic. Va ser un acte social, i qui sap si educatiu, que perdurarà en els seus records. Cal agrair a l'Anna i als organitzadors de l'acte el fet de convidar als nens a participar sense necessitat de pujar-los a la tarima a manera de trofeu-palestra, com de vegades succeeix en aquests actes on els egos particulars (i els seus desitjos de fabricació) poden més que el desig d'educar.

Seguidament, l'Anna va començar a endinsar-nos en la seva obra tot exposant-nos les idees i arguments que van anar forjant la mateixa, encuriosint a tots els allí presents. En el seu llibre, l'Anna, utilitzant com a eix vehicular pel·lícules de dibuixos animats (molts d'ells de la factoria Disney) ens convida a fer-nos preguntes:

Quina és la nostra mirada cap a la infància en risc, tot sovint la d'infància de risc?, tenim les mateixes expectatives dipositades en els uns que en els "altres"?, quines intencions s'amaguen darrere dels dibuixos animats?, quins efectes volen produir en l'espectador infantil?

Per exemple, no podem negar que darrere de dibuixos com la Blancaneus i la Caputxeta Vermella, s'amaga un missatge estereotipat patriarcal. No podem obviar tampoc, el fet de que Pinotxo ens suggereix la fabricació del subjecte-objecte creat per satisfer els desitjos d'un adult, actitud immadura extrapolable a situacions reals de la societat actual que ens fan pensar justament, en Peter Pan i la seva síndrome... I què dir d'interioritzar un món on els rics tenen drets sobre els pobres tal com succeeix en el conte de la Ventafocs?, quins efectes poden produir, i de fet han produït, aquests visionats a edats tan primerenques a les nostres vides?

Els que hem crescut envoltats d'etiquetes i estereotips, és a dir, gairebé tots, en altres circumstàncies podríem haver tingut una mirada del món, i de la vida en general, molt més àmplia, més rica, més justa, i per descomptat, molt més reflexiva. L'Anna sense cap dubte, va aconseguir que tots els allí presents desitgéssim tenir el llibre a les nostres mans per iniciar una àvida lectura, incloent-t'hi les il·lustracions dels nens.

Si en les nostres infàncies i adolescències haguéssim tingut la sort de compartir les nostres aventures amb una educadora social de la talla de la nostra companya Anna, un altre gall ens hagués cantat.

Mireia Pedrocchi, Educadora Social


5a edició del Premi Internacional en Educació Social Joaquim Grau i Fuster. Centre Cultural Tecla Sala. 24 de novembre a 18:30 hores

24/11/2016
Llegir noticia »

TAULA D'EXPERIÈNCIES EDUCATIVES AMB JOVES I NENS

08/12/2015
Llegir noticia »